Jakie rodzaje osi występują w przyczepach samochodowych?
Jeśli chodzi o przyczepy samochodowe, duże znaczenie ma rodzaj zastosowanej osi, ponieważ czynnik ten ma istotne znaczenie z punktu widzenia wydajności i bezpieczeństwa. Istnieje kilka różnych typów osi, z których każdy ma swoje zalety i wady. W tym artykule przyjrzymy się różnym rodzajom osi stosowanych w przyczepach samochodowych.
Podział osi ze względu na konstrukcję
Konstrukcja jednoosiowa jest najczęstszym typem osi stosowanym w przyczepach samochodowych. Składa się ona z pojedynczej osi, która biegnie wzdłuż przyczepy, łącząc koła z ramą. Jest lekka i łatwa w manewrowaniu, co czyni ją idealną dla mniejszych przyczep, które nie muszą przewozić ciężkich ładunków. W przypadku większych przyczep, które przewożą cięższe towary, często stosuje się konstrukcje z osią tandemową lub trójosiową. W takich rozwiązaniach dwie lub trzy osie biegną wzdłuż przyczepy, zapewniając dodatkowe wsparcie i stabilność dla cięższych ładunków.
Przeczytaj również: Jak przewozić domki mobilne?
Osie skrętne
Innym rodzajem są osie skrętne. Ich konstrukcja sprawia, że w momencie pokonywanie zakrętu przez pojazd ciągniony, pomiędzy kołami i nawierzchnią zaczynają oddziaływać siły, które odpowiadają za skręt kół zależny od promienia skrętu. Dzięki specjalnej budowie tego elementu, przyczepka porusza się swobodnie za pojazdem zapewniającym jej napęd. O dokładną budowę osi skrętnych, zapytaliśmy przedstawiciela sklepu z częściami do przyczepek.
Przeczytaj również: Czym charakteryzują się przyczepa trzyosiowa?
Osie skrętne mogą właściwie spełniać swoje funkcje dzięki specjalnej budowie. Wyposażone są one w kompaktowe łożyska, amortyzacja opiera się natomiast na zastosowaniu czterech gumowych wałków. Osie można także dodatkowo wyposażyć w amortyzatory, co dodatkowo korzystnie wpłynie na charakterystykę tłumienia drgań, tłumaczy nasz rozmówca.
Osie hamowne
Wśród kilku rodzajów osi do przyczepek samochodowych, ważne miejsce zajmują osie hamowane. Wyposażone są one w specjalne mechanizmy, które podczas manewru cofania zapobiegają hamowaniu kół. Mają one zastosowanie w przyczepach różnego rodzaju i charakteryzują się licznymi zaletami. Zapewniają wyższy komfort jazdy dzięki dużym strzałkom ugięcia, miękkiej amortyzacji oraz dobremu tłumieniu drgań własnych. Dzięki nim zwiększa się kontakt z nawierzchnią, a także dochodzi do szybkiej stabilizacja przyczepy. Obecność osi hamowania sprawia, że przyczepa optymalnie zachowuje się podczas jazdy, co przekłada się na wysoki komfort jazdy, lepszą skuteczność hamowania, a także delikatny i bezpieczny transport.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana