Jak zbudowane są tarcze hamulcowe samochodów?
Tarcze hamulcowe są niezbędnym elementem wyposażenia każdego samochodu. Wpływają na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Stare, zużyte modele mogą powodować bardzo niebezpieczne sytuacje na drodze i zagrażać innym uczestnikom ruchu. Warto zaopatrzyć się w nowe, wytrzymałe części układu hamowania. Z czego składają się tarcze hamulcowe?
Z czego składają się tarcze hamulcowe?
Tarcze hamulcowe zwykle wytwarzane są z żeliwa lub stali. Materiały te zapewniają wytrzymałość, odporność na ścieranie oraz niską rozszerzalność cieplną. Produkty te mają także specjalne otwory umieszczone na swoich krawędziach – wtedy nazywane są tarczami wentylowanymi i wyglądają, jakby były sklejone z dwóch materiałów. W środku mają coś na wzór szprych. Innym sposobem na wentylowanie to perforacja ich powierzchni, aby łatwiej schłodzić hamulce bez obniżenia wytrzymałości tarczy. Występują również elementy nacinane – w ten sposób powstają rowki prowadzące od środka na zewnątrz. Tarcze hamulcowe mogą mieć pełną powierzchnię bez wgłębień lub występować ze specjalnymi otworami przepuszczającymi gorące powietrze, pył i wodę.
Po czym poznać, że trzeba wymienić tarcze hamulcowe?
Najczęstszym objawem świadczącym o zużyciu tarcz hamulcowych, jest utrudnione hamowanie oraz charakterystyczne piszczenie. Warto pamiętać, że tarcze hamulcowe zużywają się znacznie wolniej niż klocki, ale z uwagi na bezpieczeństwo nie można odkładać ich wymiany. Zaleca się, aby montować nowe tarcze co 80 000 km. Jeśli się o tym zapomni, wtedy z pewnością zauważy się jeden z takich objawów, jak drgania kierownicy w trakcie hamowania, nierównomierne hamowanie czy „pulsowanie” pedału hamulca. Wysokiej jakości, nowe elementy tego typu oferuje m.in. sklep motoryzacyjny S-auto, który dba o bezpieczeństwo swoich Klientów.
Z czego powstają tarcze hamulcowe?
Najczęściej wykonywane są z żeliwa, ale nowsze modele wykorzystujące zaawansowane technologie, powstają z węglików krzemu i włókna węglowego. Każdy z modeli tarcz ma powierzchnię roboczą, do której dociskane są klocki hamulcowe podczas hamowania. W miejscach docisku powierzchnia poddawana jest ścieraniu, a jej nadmierne zużycie powoduje spadek skuteczności tego manewru. Tarcza hamulcowa może także zniekształcać się na skutek temperatury, a nawet pęknąć.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana