Czy każda umowa zlecenie podlega oskładkowaniu ZUS?
W Polsce duża liczba pracowników wykonuje swoją pracę na podstawie umów zlecenia. Wiele osób nadal jednak nie jest pewnych, czy takie umowy podlegają obowiązkowemu odprowadzaniu składek ZUS. Sytuacja ta budzi wiele wątpliwości i kontrowersji, a pracownicy oraz pracodawcy szukają jasnych wyjaśnień w kwestii odpowiedzialności za oskładkowanie.
Czy każda umowa na zlecenie jest oskładkowana?
Generalna zasada mówi, że każda umowa zlecenie podlega obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, czyli oskładkowaniu ZUS. Oznacza to, że zarówno zleceniobiorca, jak i zleceniodawca mają obowiązek odprowadzać składki na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Warto jednak pamiętać, że w przypadku umów-zleceń składki na ubezpieczenie społeczne są często dzielone między strony umowy. Aby mieć pewność, że wszystkie dokumenty i formalności przebiegają prawidłowo, warto skorzystać z pomocy ekspertów takich jak np. Biuro rachunkowe TaxLibris z Katowic. Należy zwrócić także uwagę na szczegółowe postanowienia zawarte w umowie oraz na obowiązujące przepisy prawa.
Przeczytaj również: Jak rozliczać wpłaty na PFRON?
Jak oskładkowana jest umowa zlecenie?
Odprowadzanie składek dla umów-zleceń polega przede wszystkim na zapewnieniu ochrony ubezpieczeniowej zleceniobiorcy. Proces ten obejmuje opłacanie składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe, chorobowe i wypadkowe. Wartości tych składek zależą od podstawy wymiaru, która jest ustalana na podstawie wynagrodzenia uzyskanego przez zleceniobiorcę za wykonanie zlecenia.
Przeczytaj również: Jakie składki do ZUS na pracowników musi odprowadzać pracodawca?
Zleceniodawca ma obowiązek przekazać informacje o umowie zleceniobiorcy oraz wysokości jego wynagrodzenia do ZUS, najpóźniej przed dniem rozpoczęcia świadczenia pracy. Następnie, każdego miesiąca należy przekazywać deklaracje dotyczące opłaconych składek oraz informacji o ich wysokości do ZUS.
Przeczytaj również: Dlaczego warto powierzyć obsługę kadrowo-płacową zewnętrznej firmie?
Wyjątki od oskładkowania umowy zlecenie
Przede wszystkim dotyczy to przypadków, gdy zleceniobiorca realizuje usługę lub świadczy pracę tylko sporadycznie, a jej wartość nie przekracza minimalnego wynagrodzenia za pracę. Wówczas, umowa zlecenie nie podlega obowiązkowi ubezpieczenia społecznego. Jeśli masz wątpliwości, warto skorzystać z pomocy obsługi kadrowo-płacowej. Kolejny wyjątek to sytuacja, gdy zleceniobiorca jest uczniem lub studentem, który nie ukończył 26 roku życia, ma miejsce zamieszkania na terenie Polski i wykonuje pracę dorywczą. W takim przypadku umowa zlecenie może być zwolniona z obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana